Vartiovuoren Kokoomus Ry

Vartiovuori

Varsinais-Suomen Kokoomuksen piirihallitus vuodelle 2018 valittu

Varsinais-Suomen Kokoomuksen piirivaltuusto järjestäytyi 23.1. ja valitsi piirille hallituksen kuluvalle vuodelle. Puheenjohtajana jatkaa mynämäkeläinen Juha Vanhanen. Piirin varapuheenjohtajiksi valittiin salolainen Sanna Lundström ja turkulainen Sini Häkkinen. Kansanedustaja Saara-Sofia Sirén piti kokouksessa poliittisen tilannekatsauksen. Kokous myös hyväksyi julkilausuman, jossa vaaditaan päätöstä tunnin junan toteuttamisesta.

Piirihallituksen kokoonpano vuonna 2018:
Juha Vanhanen, Mynämäki
Sanna Lundström, Salo
Sini Häkkinen, Turku
Kari Friman, Kaarina
Ari Leinonen, Raisio
Raimo Löfstedt, Uusikaupunki
Mari Mikkola, Lieto
Tiina Perho, Loimaa
Sanna Pitkänen, Pöytyä
Malla Rannikko-Laine, Kaarina
Sini Ruohonen, Turku
Tero Tavio, Naantali

Julkilausuma luettavissa alla.

Tunnin juna on välttämätön työvoiman liikkuvuuden ja positiivisen rakennemuutoksen tukemiseksi

Suomen suurin rautatiealan konferenssi Rata 2018 kokoontuu Turun Logomossa 23.-24.1. Turun kaupunginjohtaja Minna Arve korosti omassa puheenvuorossaan tunnin junan merkitystä koko alueelle. Varsinais-Suomen Kokoomus on samoilla linjoilla Arven kanssa ja vaatii seuraavalta hallitukselta investointipäätöstä.

Tunnin juna loisi Etelä-Suomen laajuisen työssäkäyntialueen ja tukisi näin koko alueen kehitystä. Positiivinen rakennemuutos vaatii parempaa työvoiman liikkuvuutta, jonka tunnin juna takaisi. Nopea junayhteys on olennainen osa myös kaupunkien uusia hankkeita, kuten Turun tiedepuistoa ja ratapihaa sekä Salon keskustan kehittämistä.

Määrärahapäätökset tunnin junasta ovat välttämättömiä seuraavalla hallituskaudella, mikäli tunnin juna aiotaan saada kulkemaan jo 2020-luvulla. Ilman päätöksiä hankkeen toteutuminen viipyy 30-luvulle.

Parlamentaarinen työryhmä jättää esityksensä eri rahoitusmalleista helmikuun lopussa. Varsinais-Suomen Kokoomus toivoo, että raportissa huomioidaan myös uudet rahoitusmallit perinteisen budjettirahoituksen rinnalla. Tämän raportin pohjalta jo nykyisellä hallituksella on mahdollisuus tehdä linjauksia.

Hankkeen toteutuminen on tärkeää koko eteläisen Suomen elinvoiman lisäämiseksi, ja siksi päätös hankkeen toteutuksesta tarvitaan mahdollisimman pian. Tunnin junan toteuttaminen täytyy olla mukana jo hallitusneuvotteluissa ja se tulee kirjata seuraavan hallituksen ohjelmaan.

Lisätietoja:
Juha Vanhanen